Protocol Defecte computer door een leerling
Wanneer een leerling per ongeluk of expres een computer,
laptop, Chromebook of digitaal schoolbord kapot maakt, moeten de volgende
acties ondernomen worden:
- De directeur van de school neemt contact op met
de ouders en vertelt wat er gebeurd is. De directeur geeft aan bij de ouders
dat er een beroep wordt gedaan op hun aansprakelijkheidsverzekering. Het is aan
de ouders om het contact met de verzekering te leggen. Voordat dit besloten kan
worden, is het nodig om van de leverancier van het defecte apparaat duidelijk
te hebben of de schade binnen de garantie valt of niet.
-
De iCoach (Ivo Biesterbos - Stef van der Locht) neemt contact op met de leverancier
van de kapotte hardware. Er wordt nagevraagd of het apparaat nog binnen de
garantie valt en of het defect ook binnen de garantie valt.
o
Wanneer er sprake is van recht op garantie,
wordt er met de leverancier afgesproken welke stappen er genomen moeten worden
voor het omruilen van het defecte apparaat voor een nieuw apparaat.
o
Wanneer er geen sprake is van recht op garantie,
wordt er met de leverancier afgesproken hoe het defecte apparaat bij school
wordt opgehaald. De leverancier maakt bij hen op locatie een inschatting: kan
het apparaat gerepareerd worden of wegen de kosten van de reparatie niet op
tegen de kosten van het aanschaffen van een nieuw apparaat? De leverancier moet
de school hiervan op de hoogte brengen en met de school overleggen wat er moet
gebeuren: reparatie of vervanging? In beide gevallen kan er gelijk tot actie worden
overgegaan. De school neemt de kosten voor haar rekening en verrekent dit later
met het bedrag dat de verzekering uitkeert.
-
Wanneer er geen sprake is van garantie, moet de
aansprakelijkheidsverzekering van de ouders worden ingeschakeld. De verzekering
zal een aantal gegevens willen hebben van de school en van het defecte
apparaat, voordat er over wordt gegaan tot uitbetaling van het schadebedrag.
o
Kosten voor de reparatie moeten door de
leverancier worden opgegeven. De iCoach vraagt hiernaar tijdens het contact met
de leverancier over het defecte apparaat.
o
Kosten voor vervanging moeten door de
leverancier worden opgegeven. De iCoach vraagt hiernaar tijdens het contact met
de leverancier over het defecte apparaat.
-
De verzekering van de ouders betaalt het
verschuldigde bedrag rechtstreeks uit aan Kiem.
- Kiem maakt het bedrag dat de verzekering
uitgekeerd heeft over aan de betreffende school. Hiermee wordt de rekening voor
reparatie of vervanging vereffend.